23948sdkhjf

Media markt skär ned efter sämre resultat

Den tyska hemelektronikjätten Media markt har lagt ett varsel för samtliga anställda på huvudkontoret i Sverige.
Media markt brottas med ett kärvt ekonomiskt läge och nu väntar en omfattande omorganisation för det svenska bolaget.

I går, tisdag, informerades personalen på huvudkontoret i Stocksund om att ett varsel har lagts för samtliga anställda. Enligt en anonym källa kommer cirka 40 tjänster att försvinna.

– Det stämmer att vi har lagt ett varsel, men hur många som berörs i slutändan kan vi inte säga nu och vi har inte gått ut med ett exakt antal, säger Anna Sjödin, som är kommunikationschef på Media markt, till Dagens Handel.

I ett brev, som Dagens Handel har tagit del av, och som gick ut till de anställda i går, står det att Media markts country manager och CFO Christian Schrahe informerade om det ekonomiska läget: ”Vi har precis haft bokslut och resultatet är försämrat jämfört med planerat och tidigare år. Vi har inte haft den försäljningsutveckling som förväntats så nu måste vi ta till tydliga åtgärder för att få den negativa trenden att vända.”

Även Sverige-vd:n Mikael Hagman sade följande: ”… De stora utmaningar vi står inför innebär att vi kommer att behöva såväl omorganisera som att göra personalneddragningar på huvudkontoret. Nu väntar vidare analys av möjliga åtgärder samt fackliga förhandlingar {…} tidsmässigt förväntas processen ta ca en månad innan vidare information kan lämnas till berörda personer”, står det i brevet.

Omorganisationen innebär bland annat att personal från huvudkontoret Media-Saturn Nordic Shared Services AB kommer att flyttas över till det nya e-handelsbolaget. Hur många det berör och om det innebär att personal blir övertalig, vill inte kommunikationschefen Anna Sjödin säga:

– Med tanke på att marknaden och kundernas köpbeteende förändras måste vi vara snabbfotade och ständigt se över vår organisation. Vi har nyligen gjort en e-handelssatsning och det innebär att många i personalen flyttas över till e-handelsbolaget. Vi har precis satt i gång det arbetet och jag kan inte säga hur det kommer att se ut.

Media markt kämpar med röda siffror i Sverige, är detta ett sätt att fortsätta överleva på den svenska marknaden?

– Nej, vi har lagt en expansionsplan och den står vi fast vid. Vi har varit sex år i Sverige och vi ser ständigt över vår form för den svenska marknaden, säger Anna Sjödin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078