23948sdkhjf

Media markts varuhus blöder rejält

Siffror som Dagens Handel tagit del av visar att Media markt storblöder i Sverige. De nya varuhusen klarar långt ifrån sina budgetmål och de redan etablerade varuhus tappar försäljning rejält. Bara under oktober månad har jämförbara butiker hittills minskat sin försäljning med 15,6 procent jämfört med föregående år.
Dagens Handel har tagit del av Media markts försäljningssiffror i Sverige och kan konstatera att kedjan har det riktigt tufft. Hittills i år har omsättningen ökat med drygt 12 procent. Men det är enbart de nyöppnade butikerna som står för ökningen.

I de jämförbara butikerna har försäljningen hittills i år sjunkit med drygt 9 procent jämfört med föregående år och når en omsättning på cirka 2,7 miljarder kronor. Totalt för befintliga butiker ligger elektronikkedjan drygt 600 miljoner kronor efter budget. Och varken nyöppnade eller tidigare etablerade butiker klarar sina budgetmål.

Nu lämnar man sin expansionsplan i Sverige och enligt Dagens Handels källa hoppar Media markt av de nyetableringar där man inte är bundna av kontrakt. (läs mer i separat artikel)

Hittills har Media markt förlorat 1,6 miljarder kronor i Sverige under de sex år som elektronikkedjan varit verksam. Och det ser inte ut att bli någon vändning. Bara under oktober månad har jämförbara butiker minskat sin försäljning med 15,6 procent jämfört med föregående år. Resultatet för verksamhetsåret 2012, som slutade den 31 september är cirka 100 miljoner kronor sämre än budgeterat.

Alla butiker har det riktigt tufft att klara sina försäljningsbudgetar. Jobbigast har Media markt i Gallerian i Stockholm, som har tappat 31 procent mot budget. Varuhusen i Länna och i Kristianstad ligger -28 procent mot budget och varuhuset i Svågertorp -22 procent mot budget.

Enligt Dagens Handels källa genomför Media markt nu en rad åtgärder för att få bukt med ekonomin. Personer på huvudkontoret som slutar ersätts inte. Och som vi kunde rapportera i onsdags har ett varsel lagts om uppsägningar medarbetare på huvudkontoret. Viss personal kommer att erbjudas jobb på den nya e-handelsavdelningen.

Även i butiksledet sker personalneddragningar, under det senaste året har 25 procent av personalen blivit uppsagda eller fått gå ner i tid. Sammanlagt rör det sig om cirka 500 personer som fått lämna kedjans butiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.174