Holländsk underklädeskedja till Sverige
Den holländska underklädeskedjan Hunkemöller öppnade sin första svenska butik i går. Sverige är en viktig del när kedjan nu satsar på Skandinavien.
Sverigeexpansionen kommer att ledas från Danmark, där Hunkemöller har funnits i drygt tio år.
– Redan innan jul öppnar vi vår nästa svenska butik, som kommer att ligga i Nacka forum, berättar retailchefen Søren Thomsen när Dagens Handel träffar honom i butiken på Emporia.
– Vi har tagit ett strategiskt beslut att utveckla butiker för Skandinavien. Vi ser Sverige som en viktig del i vår Skandinaviska expansion och vi har sett att det finns ett hål att fylla på marknaden för en moderiktig underklädesspecialist med fokus på kvalitet och pris. Vi är redan ledande underklädeskedja i norra Europa och vi tror att när vi nu går in i Sverige så kan det hjälpa oss att säkra framtida business, säger Hunkemöllers vd Philip Mountford .
80 procent av sortimentet ritas av designteamet och i Nederländerna, Belgien och Luxemburg är kedjan välkänd. Tyskland är huvudmarknad för Hunkemöller, där de ser en stor tillväxtpotential, som ska växa med shop-in-shops på varuhus, franschise och via e-handel.