23948sdkhjf

Risk för överetablering av köpcentrum

Nyheterna om nya och utökade köpcentrum duggar tätt. Nu höjer forskare ett varningens finger. Det finns risk för överetablering.
- Generellt finns en överetablering av köpcentrum i de största städerna. De som inte håller sig framme och fräscha kommer att gå back, säger Mathias Wärnhjelm , som forskar om stads- och handelsutveckling vid Kungliga Tekniska Högskolan.

TT och Dagens industri har tittat närmare på Köpcentrumsverige. Extra aktuellt nu, med nyöppnade Steen & Ströms Emporia i Malmö och stora Mall of Scandinavia på gång i Solna.

De senaste tio åren har antalet köpcentrum dubblerats i Sverige. I dag finns drygt 300, Samtidigt som Emporia slår upp portarna bygger just nu flera av Malmös andra köpcentrum både om och till.

Enskilda handlare ser just nya köpcenter som ett hot, visar en undersökning bland Svensk handels medlemmar.

Janne Sandahl , tidigare KTH-professor i trafikplanering och centrumfunktion, talar till och med om en chockvåg av nedläggningar när en stor jätte etablerar sig.

- En sådan här stor anläggning ska sälja för miljarder, de ska ha en tioprocentig marknadsandel. Om det slog jämnt mot konkurrenterna så blev det bara allmänt jobbigt. Men det slår inte jämnt, det går till exempel alltid ut över handeln i stadskärnan, säger han till tidningen och fortsätter:

- Ett av köpcentrumen i Malmö går väldigt dåligt och borde kanske läggas ner, men det gör man inte, för det är så mycket pengar nedplöjda i de här anläggningarna.

Positiv konkurrens

Svensk handels Magnus Kroon konstaterar att vissa butiker kommer att behöva stänga när nya köpcentrum växer fram. Samtidigt är det en positiv konkurrens och stadskärnorna har bra ömjligheter att komplettera med sitt varierade utbud, anser han.

Öresundsregionen växer och gör att det finns gott om kunder för alla Malmös köpcentrum, bedömer Steen & Ströms Erik Lennhammar . Att några går mindre bra, beror enligt honom inte på brist på kunder utan att mindre attraktivt utbud och svårtillgängliga lägen.

Anders Malmgren , marknadschef för Emporia, är inte heller orolig:

- Sverige är ett av de stabilare länderna. Detaljister som vill etablera sig ser Sverige som en relativt trygg investering, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078