Olaf Koch
Metro groups ägare Metro Group ökade omsättningen under tredje kvartalet med 2 procent till 15,9 miljarder euro. Då är siffrorna justerade för försäljningen av de 30 brittiska Makrobutiker som Metro group genomförde i somras. Tyskland stod för merparten av intäkterna: 5,9 miljarder euro – med en försäljning som backade något. I övriga Västeuropa minskade också försäljningen från 5,0 till 4,7 miljarder euro. Östeuropa drog in 4,4 miljarder och marknaden Asien/Afrika resten. Signifikativt är att Galeria Kaufhof, som finns i Tyskland och Belgien, fasat ut hemelektroniken till förmån för produkter som kan säljas med högre marginaler: accessoarer, mode och skor. Rörelseresultatet för tredje kvartalet minskade och uppgick till 398 miljoner euro (614). Under årets första nio månader, januari–september, har vinsten försämrats jämfört med föregående år. I början på oktober vinstvarnade Metro group. Prognosen sänktes från att tidigare ha matchat förra årets resultat på 2,37 miljarder euro till att landa på runt 2 miljarder euro, före finansiella kostnader och skatt. Orsaken är arbetslöshet och ekonomisk kris, speciellt i Syd- och Östeuropa. – I många länder har tillståndet för våra kunder och därmed för vår business påtagligt blivit sämre de senaste veckorna. Det gör att kunderna håller igen utgifterna ännu mer, förklarade , Metro groups koncernchef. Koncernens kostnadsjakt fortsätter: - Vi kommer återigen att kritiskt granska vår expansionsplan för 2013. Vi är övertygade om vi kommer att gå stärka ur den här svåra perioden, sade Olaf Koch.