23948sdkhjf

Tyska jätten fortsätter blöda

Hemelektronikkriget i Sverige har på lite mer än ett år skördat två offer, Onoff och Expert. Nu börjar även den tyska jätten Media markt tappa greppet om den svenska marknaden. Uppgifter som Dagens Handel har tagit del av visar att kedjans miljardförlust fortsätter att öka.
Sedan Media markt inträdde på den svenska marknaden år 2006 med sitt megakoncept och sina superlåga priser har det rått fullt priskrig i hemelektronikbranschen.

På sex år har Media markt hunnit öppna 25 varuhus. Men satsningarna har tickat pengar. Förra året summerades Media markts ackumulerade förlust i Sverige till 1,1 miljard kronor. Sedan dess har elektronikjätten fortsatt att blöda. Siffror från en insatt källa uppger till Dagens Handel att förlusten för Media markts första sex år nu har ökat till cirka 1,4 miljarder kronor.

Den tyska kedjan har en lång uppförsbacke till svarta siffror. Dagens Handel avslöjar i senaste numret hur försäljningsraset har fortsatt i Media markts samtliga varuhus och att det svenska huvudkontoret tickar pengar.

Så stort är försäljningstappet i varje varuhus. Läs mer i Dagens Handel nummer 44
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048