Lyft för begagnat mode på nätet
Handeln av begagnat på nätet växer kraftigt. Kläder är den kategori som ökar mest.
Kläder står för den största ökningen av annonserna på begagnatsajten Blocket.se under det tredje kvartalet – 23 procent jämfört med samma period förra året. Det visar en ny studie från HUI research i samarbete med Blocket.se.
Under samma period backade detaljhandeln 1 procent.
Rapporten visar att toppar i försäljningsutvecklingen i detaljhandeln följs av toppar i begagnathandeln.
– Det är tydligt hur begagnathandeln och detaljhandeln följer varandra. Köper man en ny tv säljer man vidare sin gamla, vilket visar att handeln av begagnat och nyförsäljning är beroende av varandra, säger Lena Larsson, vd på HUI research.
Möbler är den kategori varor som flest handlar begagnat. 22 procent av alla annonser gäller möbler följt av bilar som står för 15 procent.
Begagnatbarometern mäter utvecklingen av onlinedriven privat begagnathandel. Som indikator används statistik från Blocket. Jämförande mått är detaljhandelns försäljningsutveckling i volym som mäts via HUI och SCB:s detaljhandelsindex. Detta mått är jämförbart med antal sålda produkter och därmed jämförbart med antal annonser.