23948sdkhjf

Lyft för begagnat mode på nätet

Handeln av begagnat på nätet växer kraftigt. Kläder är den kategori som ökar mest.
– Vanan att sälja vidare fullt fungerade prylar växer. Allt fler ser det som självklart att först kolla andrahandsmarknaden innan man köper nytt. Många ser nog även fördelen i att köpa nya varor av bättre kvalitet när man vet att det finns en stark begagnathandel, säger Martin Frey, vd Blocket.

Kläder står för den största ökningen av annonserna på begagnatsajten Blocket.se under det tredje kvartalet – 23 procent jämfört med samma period förra året. Det visar en ny studie från HUI research i samarbete med Blocket.se.

Under samma period backade detaljhandeln 1 procent.

Rapporten visar att toppar i försäljningsutvecklingen i detaljhandeln följs av toppar i begagnathandeln.

– Det är tydligt hur begagnathandeln och detaljhandeln följer varandra. Köper man en ny tv säljer man vidare sin gamla, vilket visar att handeln av begagnat och nyförsäljning är beroende av varandra, säger Lena Larsson, vd på HUI research.

Möbler är den kategori varor som flest handlar begagnat. 22 procent av alla annonser gäller möbler följt av bilar som står för 15 procent.

Begagnatbarometern mäter utvecklingen av onlinedriven privat begagnathandel. Som indikator används statistik från Blocket. Jämförande mått är detaljhandelns försäljningsutveckling i volym som mäts via HUI och SCB:s detaljhandelsindex. Detta mått är jämförbart med antal sålda produkter och därmed jämförbart med antal annonser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063