23948sdkhjf

Konkurrensen slår mot servicehandlarna

Hårdare konkurrens i servicehandeln gjorde att utvecklingen försvagades under tredje kvartalet jämfört med samma period förra året.
Under tredje kvartalet minskade servicehandelns omsättning med 2,1 procent. Det var ytterligare en minskning jämfört med andra kvartalet i år. Framtidstron bland servicehandlarna har sjunkit jämfört med föregående år och ligger på 0. Det är den lägsta nivån sedan starten på mätningarna 2008.

– Den svagare utvecklingen beror främst på hårdare konkurrens, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk servicehandel & fast food.

Trafikbutiker, Spel och tobak samt minilivs återhämtade sig något under tredje kvartalet jämfört med andra kvartalet. Dock fortfarande ligger utvecklingen fortfarande på den negativa sidan.

Trafikbutikerna och minilivs minskade omsättningen med 2,8 respektive 3 procent. Spel och tobak backade med 0,5 procent. Även utvecklingen för Fast food och Kafé bromsades något, 0,3 procent respektive och 0,9 procent.

– Det svaga konjunkturläget påverkar också Servicehandelns utveckling – är konsumenten återhållsam syns det direkt i våra butiker säger Bengt Hedlund.

– Etableringen av nya servicehandelskoncept är omfattande och när detaljhandelns butiker utvecklas
svagt ersätts de ofta av servicehandel på gator och i köpcentrum.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078