Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,9 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning med 2,4 procent. Det visar statistiken från Svensk Handel stilindex. En av förklaringarna är kalendereffekten, med fyra helger istället för fem som förra året. – Men trots den hade vi trott på en bättre oktober med tanke på den dåliga försäljningen förra året, med ett tapp för kläder på 8,7 procent. Dessutom var 2010 svag med en minskning på 4,6 procent. Även skohandeln hade en dålig försäljning i oktober förra året på - 8,9 procent, medan 2010 var stark med en lika stor uppgång, säger , branschordförande för Svensk Handel Stil. Hittills i år, januari-oktober, har försäljningen av kläder minskat med 2,0 procent och skoförsäljningen har ökat med 0,2 procent. – Det ska bli spännande att se hur november gestaltar sig. Jag kan konstatera att klädhandeln hade en svag novemberförsäljning förra året (- 7,3 procent), vilket vi får hoppas att handeln tar igen i år, men jag vågar inte lämna någon prognos, säger Mikael Sandström.
Tapp för modebranschen
Oktober blev ingen bra månad för modebranschen. Försäljningen av kläder och skor minskade jämfört med förra året.
Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,9 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning med 2,4 procent. Det visar statistiken från Svensk Handel stilindex. En av förklaringarna är kalendereffekten, med fyra helger istället för fem som förra året. – Men trots den hade vi trott på en bättre oktober med tanke på den dåliga försäljningen förra året, med ett tapp för kläder på 8,7 procent. Dessutom var 2010 svag med en minskning på 4,6 procent. Även skohandeln hade en dålig försäljning i oktober förra året på - 8,9 procent, medan 2010 var stark med en lika stor uppgång, säger , branschordförande för Svensk Handel Stil. Hittills i år, januari-oktober, har försäljningen av kläder minskat med 2,0 procent och skoförsäljningen har ökat med 0,2 procent. – Det ska bli spännande att se hur november gestaltar sig. Jag kan konstatera att klädhandeln hade en svag novemberförsäljning förra året (- 7,3 procent), vilket vi får hoppas att handeln tar igen i år, men jag vågar inte lämna någon prognos, säger Mikael Sandström.