I år spås hörlurarna bli julklappen som hamnar under svenskarnas gran. Det är tjugofemte året i rad som Årets julklapp utses av HUI research.
– Vi har tagit fasta på den mobila trenden, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI research, till Dagens Handel.
– Hörlurarna är en symbol för den. Det finns en mognad hos konsumenterna som handlar och konsumerar allt mer via nätet: musik, böcker, podcast, tv med mera. En förutsättning för att få tillgång till detta är hörlurarna. Dessutom är lyssna det nya läsa, förklarar han.
För tre år sedan utsåg elektronikbranschen hörlurar till årets julklapp, finns det inte risk att årets klapp mottas med en gäspning?– Vi tittar inte på vad någon annan gör, den sålde säkert bra då, men det är nu som det riktiga lyftet kommer tack vare att antalet produkter till smarta telefoner och surfplattor har ökat, säger Jonas Arnberg.
För att en produkt ska utses till Årets julklapp ska något, eller flera, av följande kriterier uppfyllas: Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året. Den ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal. Den ska representera den tid vi lever i.
Årets julklapp 2011–19882012
Hörlurar
2011Den färdigpackade matkassen
2010Surfplattan
2009Spikmattan
En upplevelse
2007GPS-mottagaren
2006Ljudboken
2005Ett pokerset
2004Den platta tv:n
2003Mössan
Kokboken
2001Verktyget
2000DVD-spelaren
1999Boken
1998Dataspelet
1997Det elektroniska husdjuret
Internetpaketet
1995CD-skivan
1994Mobiltelefonen
1993En doft (parfym)
1992TV-spelet
1991CD-spelaren
Woken
1989Videokameran
1988Bakmaskin