23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hörlurar är Årets julklapp

I dag utsåg HUI research Årets julklapp. Det blir hörlurar.

I år spås hörlurarna bli julklappen som hamnar under svenskarnas gran. Det är tjugofemte året i rad som Årets julklapp utses av HUI research.

– Vi har tagit fasta på den mobila trenden, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI research, till Dagens Handel.

– Hörlurarna är en symbol för den. Det finns en mognad hos konsumenterna som handlar och konsumerar allt mer via nätet: musik, böcker, podcast, tv med mera. En förutsättning för att få tillgång till detta är hörlurarna. Dessutom är lyssna det nya läsa, förklarar han.

För tre år sedan utsåg elektronikbranschen hörlurar till årets julklapp, finns det inte risk att årets klapp mottas med en gäspning?



– Vi tittar inte på vad någon annan gör, den sålde säkert bra då, men det är nu som det riktiga lyftet kommer tack vare att antalet produkter till smarta telefoner och surfplattor har ökat, säger Jonas Arnberg.

För att en produkt ska utses till Årets julklapp ska något, eller flera, av följande kriterier uppfyllas: Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året. Den ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal. Den ska representera den tid vi lever i.

Årets julklapp 2011–1988

2012

Hörlurar

2011

Den färdigpackade matkassen

2010

Surfplattan

2009

Spikmattan

2008

En upplevelse

2007

GPS-mottagaren

2006

Ljudboken

2005

Ett pokerset

2004

Den platta tv:n

2003

Mössan

2002

Kokboken

2001

Verktyget

2000

DVD-spelaren

1999

Boken

1998

Dataspelet

1997

Det elektroniska husdjuret

1996

Internetpaketet

1995

CD-skivan

1994

Mobiltelefonen

1993

En doft (parfym)

1992

TV-spelet

1991

CD-spelaren

1990

Woken

1989

Videokameran

1988

Bakmaskin

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web03