23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ensam doft höjer säljet

Det gäller att inte blanda dofter, för den handlare som vill sälja mer. En enstaka doft ökar köplusten mest.

Sveriges radio redogör för nya forskningsrön om dofter och försäljning.

Att dofter ökar köplusten är en bekant sanning. Något som handeln nyttjar flitigt, inte minst i juletid.

Men lagom är bäst även här, visar en studie gjord i Schweiz. I försöket studerades shoppinglusten i en butik under en period när en, två eller ingen doft spreds. När en enstaka doft, i det här fallet apelsin, användes, ökade försäljningen med 20 procent.

Forskarna drar slutsatsen att ett sammansatt doftintryck stör hjärnan och då motverar köp-syftet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|