Den senaste tidens varselvåg i Sverige kan sätta krokben för julhandeln. Och när svenskarna vänder på slantarna är det lågpriskoncepten som vinner mark.
Av Kajsa Åström
Jonas Arnberg
Läs mer i Dagens Handel nr 49Försäljningsrekordet på 66 miljarder kronor som detaljhandeln väntas uppnå under december kan utebli. Det är bland annat den senaste tidens varsel i det svenska arbetslivet som hämmar konsumtionen och sätter HUI researchs julprognos, som släpptes i början av november, i gungning. – De orosmoln som vi flaggade för då har förstärkts. Hade vi gjort prognosen i dag hade vi fortfarande sett en ökning men den hade varit svagare än de 1,5 procent som vi sade då, säger , analytiker på HUI, till Dagens Handel. Och varselvågen, som nu drabbar bland annat Kronoberg, Jönköping och Västsverige, kommer att slå mot julhandeln, konstaterar Jonas Arnberg. – Där kan man vänta sig en ännu svagare utveckling. Men det finns också vinnare. – I de regioner som drabbas av hög arbetslöshet ser man ett förändrat konsumtionsbeteende i form av att trycket på lågprisvaror ökar.