23948sdkhjf

Klapptrenden som växer

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Att vuxna ger julklappar till varandra håller på att bli totalt överspelat. I stället är det en annan julklappstrend som håller på att växa sig stark i Sverige. En trend som både detaljhandeln och leverantörerna helt glömt bort.

Self-gifting, det vill säga att ge presenter till sig själv, ligger i tiden. Det är en internationell trend som även växer starkt i Sverige, fastän vi inte pratar om den. Men vad gör leverantörerna och detaljhandeln för att förstärka denna megatrend? Absolut ingenting.

Det finns många orsaker till att self-gifting växer starkt. En hänger ihop med handelns slentrianmäsigt sänkta priser – ibland redan före jul – men framför allt är det den evigt återkommande mellandagsrean som spökar. Konsumenterna är smarta. Det går ju även att kombinera den gamla tidens julklappstänk, julklappar till andra och self-gifting genom att handla till halva priset på reor och outlet och se på ordinarie pris som värdet på gåvan, och plocka mellanskillnaden till sig själv som en julgåva.

En annan anledning är att man ger sig själv eller familjen en resa i stället för konventionella julklappar. Hur ofta hör man inte vänner, arbetskolleger och släktingar säga att de har slutat ge varandra julklappar, ”vi ger bara till barnen”, sedan reser vi.

Genomsnittsåldern stiger successivt, många äldre har ”allt” och vill unna sig resor och annan ”tjänstelyx”, eller den där unika prylen som man noggrant vill välja ut själv … self-gifting.

En viktig bakomliggande faktor är förstås den fortsatta individualiseringen i samhället. Sverige är världens mest singeltäta land, Stockholm världens mest singeltäta stad. Medan kärnfamiljen krymper blir ”vänskapsfamiljer” allt viktigare och här läggs knappast pengar på julklappar utan snarare på restaurangbesök. Och förstås … viktigast av allt, det är i dag helt okej att satsa på sig själv; den tjatiga L’Oreal -reklamen som pumpar ut ”You are worth it”, är kanske smartare än vad vi tror.

Dags för handeln att omprioritera reklambudgeten, butiksexponeringen och sortimentet och betydligt mer seriöst än hittills se self-gifting som ett stort och starkt växande marknadssegment.

Mats Wallin , retailkonsult, Unlimited communication
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

20 butiker ska bort i modekedjan

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

Härligt mycket handel i Almedalen

Arkiv

WeSC behöver nytt kapital

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

50 miljoner kronor till start up

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.107