23948sdkhjf

Klapptrenden som växer

Att vuxna ger julklappar till varandra håller på att bli totalt överspelat. I stället är det en annan julklappstrend som håller på att växa sig stark i Sverige. En trend som både detaljhandeln och leverantörerna helt glömt bort.
Self-gifting, det vill säga att ge presenter till sig själv, ligger i tiden. Det är en internationell trend som även växer starkt i Sverige, fastän vi inte pratar om den. Men vad gör leverantörerna och detaljhandeln för att förstärka denna megatrend? Absolut ingenting.

Det finns många orsaker till att self-gifting växer starkt. En hänger ihop med handelns slentrianmäsigt sänkta priser – ibland redan före jul – men framför allt är det den evigt återkommande mellandagsrean som spökar. Konsumenterna är smarta. Det går ju även att kombinera den gamla tidens julklappstänk, julklappar till andra och self-gifting genom att handla till halva priset på reor och outlet och se på ordinarie pris som värdet på gåvan, och plocka mellanskillnaden till sig själv som en julgåva.

En annan anledning är att man ger sig själv eller familjen en resa i stället för konventionella julklappar. Hur ofta hör man inte vänner, arbetskolleger och släktingar säga att de har slutat ge varandra julklappar, ”vi ger bara till barnen”, sedan reser vi.

Genomsnittsåldern stiger successivt, många äldre har ”allt” och vill unna sig resor och annan ”tjänstelyx”, eller den där unika prylen som man noggrant vill välja ut själv … self-gifting.

En viktig bakomliggande faktor är förstås den fortsatta individualiseringen i samhället. Sverige är världens mest singeltäta land, Stockholm världens mest singeltäta stad. Medan kärnfamiljen krymper blir ”vänskapsfamiljer” allt viktigare och här läggs knappast pengar på julklappar utan snarare på restaurangbesök. Och förstås … viktigast av allt, det är i dag helt okej att satsa på sig själv; den tjatiga L’Oreal -reklamen som pumpar ut ”You are worth it”, är kanske smartare än vad vi tror.

Dags för handeln att omprioritera reklambudgeten, butiksexponeringen och sortimentet och betydligt mer seriöst än hittills se self-gifting som ett stort och starkt växande marknadssegment.

Mats Wallin , retailkonsult, Unlimited communication
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062