23948sdkhjf

Riskkapitalkedjor och näthandel hotar små zoobutiker

Husdjursbranschen står inför en omvandling. Dagens många småbutiker känner av en växande konkurrens från näthandeln och riskkapitalägda nya kedjor.
Affärstidningen Dagens industri har gjort en djupdykning i vad som kallas den svenska husdjursindustrin. Sektorn beskrivs med ord som "stabil tillväxt", "konjunkturokänslig" och "splittrad ägarbild" - egenskaper som väcker investeringslusten hos riskkapitalister och privatinvesterare.

I Sverige säljs det husdjursfoder för ungefär 5 miljarder kronor. Hälften säljs i dagligvarubutiker. Zoo-butiker står för 40 procent av försäljningen och veterinärer för resterande 10, skriver tidningen.

Grizzly Zoo växer

Grizzly Zoo, ges som exempel. 2006 köpte två studiekamrater från Handels, Eskil Sylwan och Björn Zethraeus , en liten kedja med tre butiker i södra Sverige.

- Av en slump fick vi höra om hur husdjursbranschen har struktureretas internationellt, och vi insåg direkt att samma sak skulle hända i Sverige. Det var bara en tidsfråga, säger Eskil Sylwan till tidningen.

I mars i våras kom finska riskkapitalbolaget Vaakka Partners in som majoritetsägare. Samtidigt slogs Grizzly Zoo ihop med Finlands största husdjurskedja Musti & Mirri. Då hade den svenska omsättningen växt från 23 miljoner kronor till drygt 100 miljoner.

Till Dagens industri säger Eskil Sylwan:

- Vi ska fortsätta att växa. Inom tre år ska vi omsätta minst 300 miljoner kronor i Sverige och ha närmare 30 butiker.

Fler investerare är inne i den lukrativa branschen. Riskkapitalbolaget Verdane har köpt Animail, som tidigare hette Foderbilen. Och Granngården har köpts av Eqt.

Norska Per Braathen är via sitt bolag Braganza numera ägare till Arken Zoo som nyligen startat veterinärkedjan Vettris. Hittills i år har fyra kliniker öppnats och 2012 blir det ytterligare tio.

Många småbutiker

I Sverige finns runt 600 zoo-butiker. Den svenska husdjursbranschen består alltså fortfarande till största delen av små, privatägda butiker.

- Det kommer att hända mer på den här marknaden de närmaste två. tre åren än vad som skett de senaste 50 åren. Det är uppenbart att den här branschen står inför en konsolideringsfas och där vill vi vara en aktiv spelare, säger Göran Grell , vd för Arken Zoo, till tidningen.

Djurmat på nätet

Att handla husdjursmaten och få den hemkörd gör allt fler. Animals omsättning landar på 55 miljoner kronor i år, en ökning med nästan 60 procent jämfört med förra året.

- Planen är att växa procentuellt lika mycket nästa år. Marknaden för djurfoder växer med runt tre procent, men on line-delen ökar med uppemot 50, säger Staffan Mörndal på Verdane till Dagens industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069