Inköps- och logistikföretaget EEL AB har sammanlagt cirka 450 vitvarubutiker i landet, under sex olika kedjenamn. Nu försvinner bland annat Elspar, Hemma och Hemexperten som kommer att konverteras till Elon eller Elkedjan.
– Detta är någon av de största struktur- och varumärkesförändringar som skett inom vitvaruhandeln i Sverige, säger EEL:s vd och koncernchef
.
– Nu blir vi ännu tydligare mot konsumenten och vässar konkurrenskraften samtidigt som vi stärker vårt marknadsledarskap. Detta sker dessutom i en lågkonjunktur vilket visar på styrkan i vår affärsmodell.
Enligt ett pressmeddelande ska koncentrationen till två kedjor skapa synergieffekter som samordnade processer och rutiner, marknadskommunikation och affärsutveckling, vilket ska spara tid och pengar. Förändringsprocessen kommer att inledas i januari 2013 och beräknas vara klar vid årsskiftet 2013/14.
EEL AB omsatte 2011 4,2 miljarder kronor.