23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sex elektronikkedjor blir två

Inköpsorganisationen EEL AB rensar upp bland sina sex vitvarukedjor och satsar på två; Elon och Elkedjan som därmed dubblar antalet butiker.




Christer Larsson











Inköps- och logistikföretaget EEL AB har sammanlagt cirka 450 vitvarubutiker i landet, under sex olika kedjenamn. Nu försvinner bland annat Elspar, Hemma och Hemexperten som kommer att konverteras till Elon eller Elkedjan. – Detta är någon av de största struktur- och varumärkesförändringar som skett inom vitvaruhandeln i Sverige, säger EEL:s vd och koncernchef . – Nu blir vi ännu tydligare mot konsumenten och vässar konkurrenskraften samtidigt som vi stärker vårt marknadsledarskap. Detta sker dessutom i en lågkonjunktur vilket visar på styrkan i vår affärsmodell. Enligt ett pressmeddelande ska koncentrationen till två kedjor skapa synergieffekter som samordnade processer och rutiner, marknadskommunikation och affärsutveckling, vilket ska spara tid och pengar. Förändringsprocessen kommer att inledas i januari 2013 och beräknas vara klar vid årsskiftet 2013/14. EEL AB omsatte 2011 4,2 miljarder kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11