23948sdkhjf

Företag tog ut för höga kortavgifter

Radiohandlaren Ragnar Ahrentorp i Ulricehamn har vid flera tillfällen blivit debiterad för höga kortavgifter. Nu uppmanar han andra handlare att kontollera avgifterna regelbundet.
För några månader sedan upptäckte Ragnar Ahrentorp att han hade fått betala för mycket i kortavgift. Feldebiteringen gällde kontantkortet från Länsförsäkringar där SEB:s inlösenbolag Euroline.

I stället för att debitera den lägre, fasta kortavgiften som gäller kontantkort, hade företaget debiterat den dyrare avgiften som gäller kreditkort. I Ragnar Ahrentorps fall ligger den på 2,1 procent av köpesumman.

– För mig rör sig det inte om några stora summor, men jag tror att andra kan ha blivit drabbade, säger Ragnar Ahrentorp till Dagens Handel.

Kerstin Ottosson på Euroline lovar Ragnar Ahrentorp rättelse:
– Vi har inlett en utredning för att se vad som har hänt och hur kunderna ska kunna kompenseras. Det kommer att ske automatiskt, butikerna behöver inte höra av sig till oss speciellt, säger hon.
Hur många butiker som drabbats och hur stora belopp det rör sig om, vet Kerstin Ottosson inte än.
– Det ska utredningen ge svar på.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094