23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

H&M överraskar trots novemberminskning

Klädjätten H&M minskade i november sin försäljning i jämförbara butiker. Men analytikerna, som spått en större nedgång, är ändå positivt överraskade.
























Förra månaden tappade modekedjan H&M försäljning i jämförbara enheter, alltså de butiker och distanshandelsmarknder som varit i drift under minst ett helt räkenskapsår. Där gick försäljningen ned med 1 procent. Men totalt sett fortsätter försäljningen att öka. Förra månaden ökade H&M-koncernen sin totala försäljning inklusive moms med 7 procent. Allt jämfört med samma månad föregående år och i lokala valutor. Affärstidningen Dagens industri beskriver siffrorna som ”starkare än väntat”. Analytikerna hade i genomsnitt räknat med att den jämförbara
försäljningen skulle minska med 3,3 procent och att den totala försäljningen 
skulle öka med 5,7 procent. För det fjärde kvartalet, september-november, ökade försäljningen inklusive moms med 9 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, i lokala valutor. Försäljningen i jämförbara enheter under samma period var oförändrad. Omräknat till svenska kronor uppgick försäljningen inklusive moms i fjärde kvartalet till 37 928 miljoner kronor (36 191). Omsättningen exklusive moms uppgick till 32 497 miljoner (30 952). H&M hade den sista november totalt 2 776 butiker jämfört med 2 472 vid samma tidpunkt föregående år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.072