23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rapport: Konsumtion gör oss lyckliga

Att konsumera mat gör svensken lyckligare. Det framgår i en ny rapport från Göteborgs universitet.








John Magnus Roos I Konsumtionsrapporten 2012, som ges ut av Centrum för konsumtionsvetenskap på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, framgår det att ju mer vi konsumerar desto lyckligare och mer tillfreds är vi. Det är framför allt konsumtion av utlandssemester och välgörenhet som genererar lycka snarare än att handla varor. Enligt tidigare rapporter är detta ingen nyhet. Men i årets rapport har forskarna funnit att det finns ett samband mellan matkonsumtion och lycka, vilket inte gäller för kläder, möbler och hemelektronik. – Matkonsumtionen tycks ha ökat konstant under det senaste decenniet, medan möbelkonsumtionen och klädkonsumtionen stagnerat eller minskat något under senare år. Är det så att svenska folket har förstått att möbelkonsumtion och klädkonsumtion inte är lyckan värd eller är det konjunkturbetingat? kommenterar , som är redaktör för Konsumtionsrapporten 2012.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111