23948sdkhjf

Gallerians utmaningar med den växande e-handeln

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Om galleriorna ska klara den ökade konkurrensen från e-handeln i julruschen måste även flödet i entréer, rulltrappor och hissar fungera för att kunderna ska vilja fortsätta välja att handla här, menar Jonas Granzell på Kone AB.

Hör du till den skara människor som redan har alla paket inslagna och lugnt bara inväntar att julafton ska komma, eller är du som jag ute i sista sekunden för att jaga rätt på klapparna?

Oavsett vilket så är julen handelns absoluta höjdpunkt, då allt måste flyta perfekt. Julhandeln ställer därför också stora krav på butiker, köpcentrum och varuhus när det gäller tillgänglighet, framkomlighet och tydlighet i hur man styr och leder kunderna på ett enkelt och tydligt sätt. Här finns lite övrigt att önska. Som kund och besökare kan man ofta finna sig själv trampandes och stillastående i flaskhalsar eller köandes vid in- och utgångar, kassor, garage och rulltrappor. Värre blir det ofta om någon väsentlig del falerar, en dörr fastnar, en rulltrappa stannar eller en kassa måste stängas och köerna styras om. Då kan det som borde vara en härlig upplevelse med gåvor till nära och kära lätt vändas till en upplevelse fylld av stress och trängsel.

Jag upplevde senast igår när jag själv besökte en galleria att det blev som ett utdraget dragspel av människor när vi åkte upp i en rulltrappa som sedan snabbts tycktes samman när vi klev av för att det fanns en tvekan om man borde svänga åt vänster eller höger för att på lättast sätt ta sig dit man hade tänkt. Detta är bara ett av problemen som kan uppstå och något som jag själv brinner för att utveckla och jobbar intensivt med i mitt dagliga arbete. Vi på Kone arbetar nära gallerior för att se över och förbättra det vi kallar People Flow - något som man i dagligt tal skulle kunna beskriva som framkomligheten, tillgängligheten och flödet av människor.

Om vi tittar på hur handeln ser ut idag går både e-handel och mobil handel starkt framåt. Samtidigt satsas det på, och byggs, stora nya gallerior runt om i Sverige som exempelvis Mall of Scandinavia i Solna strax norr om Stockholm med planerad invigning hösten 2015. Bara under de senaste 15 åren har antalet gallerior fördubblats. Konkurrensen hårdnar om både besökare och butikskedjor när galleriorna blir fler och näthandel ständigt ökar - en ekvation som galleriorna behöver hantera för att fortsätta attrahera både kunder och attraktiva butiker.

En fråga som vi i våra studier har funnit är avgörande för att människor ska uppleva gallerian som en attraktiv handelsplats är att det är smidigt och enkelt att förflytta sig både på och mellan olika våningsplan. Det måste även vara tryggt och säkert att ta sig fram och det måste finnas en tydlighet i hur flödet av människor bäst bör förflytta sig – design är en viktig del när det gäller både tydlighet och upplevelsen. Det måste också vara enkelt att ta sig till olika butiker på olika våningsplan även om man har rullator, rullstol, barnvagn eller liknande. Om galleriorna på något sätt ska kunna konkurrera med den växande e-handeln, eller åtminstone fungera som ett attraktivt komplement, måste man i högre utsträckning fokusera på tillgänglighet och framkomlighet.

Sättet vi handlar på förändras hela tiden och jag tycker det är oerhört roligt och inspirerande att få vara med i utvecklingen av att förhöja upplevelsen och förbättra tillgängligheten ute i den fysiska handeln. Det är ännu några dagar kvar till julafton och jag har flera kvällar kvar att spendera i Stockholms gallerior, något som inte bara kommer ge mig möjlighet till inköp av klappar utan även en morot i mitt dagliga arbete för bättre People Flow.

God Jul!

Jonas Granzell, Affärsområdeschef rulltrappor, Kone AB.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Åhléns nyinviger i Falun

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.15