23948sdkhjf

Gallerians utmaningar med den växande e-handeln

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Om galleriorna ska klara den ökade konkurrensen från e-handeln i julruschen måste även flödet i entréer, rulltrappor och hissar fungera för att kunderna ska vilja fortsätta välja att handla här, menar Jonas Granzell på Kone AB.

Hör du till den skara människor som redan har alla paket inslagna och lugnt bara inväntar att julafton ska komma, eller är du som jag ute i sista sekunden för att jaga rätt på klapparna?

Oavsett vilket så är julen handelns absoluta höjdpunkt, då allt måste flyta perfekt. Julhandeln ställer därför också stora krav på butiker, köpcentrum och varuhus när det gäller tillgänglighet, framkomlighet och tydlighet i hur man styr och leder kunderna på ett enkelt och tydligt sätt. Här finns lite övrigt att önska. Som kund och besökare kan man ofta finna sig själv trampandes och stillastående i flaskhalsar eller köandes vid in- och utgångar, kassor, garage och rulltrappor. Värre blir det ofta om någon väsentlig del falerar, en dörr fastnar, en rulltrappa stannar eller en kassa måste stängas och köerna styras om. Då kan det som borde vara en härlig upplevelse med gåvor till nära och kära lätt vändas till en upplevelse fylld av stress och trängsel.

Jag upplevde senast igår när jag själv besökte en galleria att det blev som ett utdraget dragspel av människor när vi åkte upp i en rulltrappa som sedan snabbts tycktes samman när vi klev av för att det fanns en tvekan om man borde svänga åt vänster eller höger för att på lättast sätt ta sig dit man hade tänkt. Detta är bara ett av problemen som kan uppstå och något som jag själv brinner för att utveckla och jobbar intensivt med i mitt dagliga arbete. Vi på Kone arbetar nära gallerior för att se över och förbättra det vi kallar People Flow - något som man i dagligt tal skulle kunna beskriva som framkomligheten, tillgängligheten och flödet av människor.

Om vi tittar på hur handeln ser ut idag går både e-handel och mobil handel starkt framåt. Samtidigt satsas det på, och byggs, stora nya gallerior runt om i Sverige som exempelvis Mall of Scandinavia i Solna strax norr om Stockholm med planerad invigning hösten 2015. Bara under de senaste 15 åren har antalet gallerior fördubblats. Konkurrensen hårdnar om både besökare och butikskedjor när galleriorna blir fler och näthandel ständigt ökar - en ekvation som galleriorna behöver hantera för att fortsätta attrahera både kunder och attraktiva butiker.

En fråga som vi i våra studier har funnit är avgörande för att människor ska uppleva gallerian som en attraktiv handelsplats är att det är smidigt och enkelt att förflytta sig både på och mellan olika våningsplan. Det måste även vara tryggt och säkert att ta sig fram och det måste finnas en tydlighet i hur flödet av människor bäst bör förflytta sig – design är en viktig del när det gäller både tydlighet och upplevelsen. Det måste också vara enkelt att ta sig till olika butiker på olika våningsplan även om man har rullator, rullstol, barnvagn eller liknande. Om galleriorna på något sätt ska kunna konkurrera med den växande e-handeln, eller åtminstone fungera som ett attraktivt komplement, måste man i högre utsträckning fokusera på tillgänglighet och framkomlighet.

Sättet vi handlar på förändras hela tiden och jag tycker det är oerhört roligt och inspirerande att få vara med i utvecklingen av att förhöja upplevelsen och förbättra tillgängligheten ute i den fysiska handeln. Det är ännu några dagar kvar till julafton och jag har flera kvällar kvar att spendera i Stockholms gallerior, något som inte bara kommer ge mig möjlighet till inköp av klappar utan även en morot i mitt dagliga arbete för bättre People Flow.

God Jul!

Jonas Granzell, Affärsområdeschef rulltrappor, Kone AB.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Second hand egen kategori hos Zalando

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Emmaus tredje second hand-butik

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Arkiv

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.11