Bokon heter den nya bokhandeln på nätet som har premiär i dag. Utbudet består endast av e-böcker och antalet titlar är 300 000. Företaget har som mål att inom två år bli störst i Sverige på e-böcker.
I en tid då den mobila trenden ökar vill aktörerna bakom den nya sajten förändra hur svenskarna köper och läser böcker.
– Svenskarnas läslust och den snabbväxande försäljningen av surfplattor placerar oss i vägskäl där försäljningen för e-böcker precis håller på att ta fart. Målsättningen är att göra e-boken lika populär som litteratur på tryckt papper, säger
Steffen Gausemel Backetillförordnad vd för Bokon.
Lanseringen sker när bokhandeln befinner sig i en kris; bokhandelsförsäljningen rasar och branschen konsolideras.
– Bokbranschen har länge vetat att den står inför en förändring. Precis som musik- och filmindustrin håller nu bokens innehåll på att digitaliseras, och läs- och köpvanorna att ändras. Vi ser positivt på denna utveckling och ser hur ny teknik kan skapa större spridning av böcker, säger
Robert Johnssonfrån förlagsgruppen De Oberoende.
E-böckerna kan köpas på nätet och via app.