23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny aktör ger sig in i bokbranschen

Mediekoncernen Schibsted Sverige lanserar i dag tillsammans med bokförlagen Piratförlaget och De Oberoende en ny bokhandel på nätet som enbart säljer e-böcker. Grundarna vill revolutionera läsandet och förändra bokinköpen.

Bokon heter den nya bokhandeln på nätet som har premiär i dag. Utbudet består endast av e-böcker och antalet titlar är 300 000. Företaget har som mål att inom två år bli störst i Sverige på e-böcker.

I en tid då den mobila trenden ökar vill aktörerna bakom den nya sajten förändra hur svenskarna köper och läser böcker.

– Svenskarnas läslust och den snabbväxande försäljningen av surfplattor placerar oss i vägskäl där försäljningen för e-böcker precis håller på att ta fart. Målsättningen är att göra e-boken lika populär som litteratur på tryckt papper, säger

Steffen Gausemel Backe

tillförordnad vd för Bokon.

Lanseringen sker när bokhandeln befinner sig i en kris; bokhandelsförsäljningen rasar och branschen konsolideras.

– Bokbranschen har länge vetat att den står inför en förändring. Precis som musik- och filmindustrin håller nu bokens innehåll på att digitaliseras, och läs- och köpvanorna att ändras. Vi ser positivt på denna utveckling och ser hur ny teknik kan skapa större spridning av böcker, säger

Robert Johnsson

från förlagsgruppen De Oberoende.

E-böckerna kan köpas på nätet och via app.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047