23948sdkhjf

Bottenår för modehandeln

Under helåret 2012, januari-december, minskade klädförsäljningen med 2,1 procent, medan skoförsäljningen ökade med 1,4 procent, enligt senaste siffror från Svensk Handel Stil.
Året avslutades mycket starkt för skohandeln. Sverige snötäcktes tidigt i månaden och kunderna rusade till skobutikerna för att köpa vinterskor och stövlar. I december ökade skohandeln med 13,4 procent jämfört med samma månad 2011. För helåret blev ökningen 1,4 procent.
Klädhandeln var dock svag i december. Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,7 procent jämfört med samma månad förra året. Totalt för 2012 har modehandeln tappat 2,1 procent i försäljning, jämfört med föregående år.

– Intresset för kläder och mode är fortsatt starkt, men i motsats till skohandeln har antalet försäljningsställen i klädhandeln ökat stadigt sedan 2002. Samtidigt har e-handel och second-hand ökat och kronan stärkts, vilket gynnar shopping på utlandsresor. Konkurrensen är stentuff och handeln måste attrahera kunder med annat än reor. Jag tror vi kommer att få se exempel på en hel del nytänkande under 2013, säger Maria Sandow , kanslichef för Svensk Handel stil, i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079