Dessa siffror presenterar Visa Europe idag i samband med sitt årliga resultat för det gångna året som slutade den 30 september 2012.
Enligt Visa är en bidragande faktor till den positiva utvecklingen 16 procentig tillväxt inom e-handeln, den snabbast växande delen av Visa Europes verksamhet. För första gången uppgick online-konsumtionen för samtliga Visakort i Europa till 200 miljarder och svarar för mer än 20 procent av Visa Europes totala transaktionsvolym. I Sverige ökade e-handeln med 21,1 procent jämfört med föregående år, vilket innebär att över 39 miljarder svenska kronor spenderades med ett Visakort, skriver Visa Europe i ett pressmeddelande.
I Sverige används Visakort betydligt mer, i fler transaktionsmiljöer och för mindre dagliga köp jämfört med det europeiska snittet. Under 12 månader gjordes 1,5 miljarder transaktioner med ett svenska Visakort i handeln, vilket innebär ca 4,1 miljoner transaktioner per dag. Det genomsnittliga transaktionsvärdet i Sverige är 307 kronor och under det senaste året har svenskarna totalt spenderat cirka 473 miljarder kronor med ett Visakort - en ökning med 6,9 procent sedan 2011.
- Förra året använde svenskarna faktiskt sitt Visakort 3 gånger mer än övriga Europa. Dessutom betalas 1 av 3,50 svenska kronor med ett Visakort, vilket är nästan dubbelt så mycket som det europeiska genomsnittet på 1 av 7 euro. Till det ökar e-handeln stadigt i Sverige, en utveckling vi tror kommer fortsätta stark även under 2013, säger Visas Sverigechef Christina Lind.