23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Julhandeln - en besvikelse

Sällanköpsvaruhandeln backade i december. Försäljningen i löpande priser minskade med 2,5 procent. Det är första gången sedan 1995 som försäljningen sjunker i den viktiga julmånaden.


Färska siffror i Detaljhandelsindex visar hur omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser minskade i slutet av året. Den gick ned med 0,4 procent mellan december 2011 och december 2012. Det är den slackande försäljningen i sällanköpsvaruhandeln, som minskade med 2,5 procent, som drar ner.

För det gick annars bra för dagligvaruhandeln, som ökade med 2,4 procent i december.

Sett på olika branscher är det sporthandeln som avviker från de andra med en urstark utveckling på närmare 24 procent. Skohandeln kan också glädjas åt en försäljningsökning med närmare 7 procent i löpande priser. Därutöver var det bara guldsmedshandeln som gick plus.

Störst försäljningstapp i löpande priser hade optikhandeln (-15,3) och elektronikhandeln (-12,8).

- Priserna fortsätter neråt i elektronikbranschen som pressas hårt av fortsatt hög konkurrens. Branschen säljer fortsatt mängder med produkter men det blir mindre pengar in, säger HUI:s

Carin Blom

.

Bruten svit

"Sviten är bruten" skriver HUI Research i en kommentar. Det är första gången sedan 1995 som försäljningen sjunker i handelns viktigaste månad. Delvis kan en kalendereffekt vara förklaringen, efter december hade en torsdag och fredag - viktiga handelsdagar - mindre jämfört med december 2011.

Ändå handlade svenskarna fler varor. Försäljningsvolymen ökade med 2,5 procent i december jämfört med samma månad förra året. Dagligvaruhandeln ökade med 2,6 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med lika mycket – allt kalenderkorrigerat.

Sett på helåret stannade tillväxten i detaljhandeln på 2,1 procent där dagligvaruhandeln utvecklades bättre än sällanköpsvaruhandeln. HUI:s prognos för detaljhandeln innevarande år är en ökning med 2,0 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03