23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svenskar föredrar digital musik

Försäljningen av streamad eller nedladdad musik på nätet har för första gången gått om cd-försäljningen.

Under 2011 stod onlineförsäljningen av inspelad musik i Sverige för 56 procent, det vill säga musik som säljs via filer, antingen nedladdad eller streamad. Resten, 44 procent, konsumerades i form av dvd eller cd. Därmed har den digitala försäljningen gått om den fysiska cd-skivan. Det visar en rapport som Tillväxtverket har gjort.

– Musiken är en framtidsbransch med högre tillväxt än Sverige i stort och vi kommer att se en snabb fortsatt utveckling på den digitala marknaden även framöver, säger

Elisabet Widlund

, vd för Musiksverige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|