- De flesta ville ha hjälp med vilka lagar och regler som gäller när de ska reklamera en vara eller en tjänst. Hantverkstjänster fortsatte att vara sorgebarnet inom Boende. Påtvingade abonnemang med långa bindningstider ställde till problem för konsumenterna inom telefoniområdet, säger konsumentvägledare
Maria Wiezell.Sammanlagt 7 289 personer i 8 stadsdelar i Stockholm kontaktade konsumentvägledare under 2012.
De flesta kontakter handlade om:
1.
Boende –problem med reparationer och underhåll
2.
Tele, TV och Internet –felaktiga produkter och oönskade abonnemang
3.
Hem och hushållsprodukter –reklamationer av möbler och hushållsmaskiner
4.
Resor och turism –inställda och försenade flyg
5.
Bilar och andra fordon –köp av bilar och reparationer
6.
Kläder och skor –förutom varor även kemtvätt
7.
frisörtjänster, eltandborstar, barnartiklar
8.
Kultur och fritid –kurser, evenemangsbiljetter, träningskort
9.
Finans och försäkringsfrågor –hemförsäkringar, pensionsförsäkringar
10.
Vård och hälsa –glasögon, tandvård