Även om julhandeln blev en besvikelse så ökade omsättningen under helåret 2012 med 2,1 procent. I fasta priser ökade försäljningen med 2,4 procent. Det innebär att det såldes fler varor, men till lägre priser.
Detaljhandeln mötte också allt hårdare konkurrens från näthandeln som både tar volym och pressar priser.
Sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,1 procent i löpande priser, medan ökningen i fasta priser blev 3,3 procent.
Dagligvaruhandeln blev en motvikt, som gjorde att totalen ändå ökade med 2,1 procent. Priserna på livsmedel ökade något och det innebär att ökningen i löpande priser blev 3,3 procent, medan ökningen i fasta priser blev 1,3 procent.
Eftersom dagligvaruhandeln står för drygt 40 procent av den totala handeln ger höjda matpriser en kraftig effekt på helheten.
– Inom sällanköpshandeln är det elektronikhandeln som har en kraftig prispress, och det slår igenom starkt eftersom elektronikhandeln står för cirka nio procent av den totala handeln, säger
Carin Blompå HUI research.
Läs om hur de övriga detaljhandelsbranscherna klarat 2012 i Dagens Handel nummer 6 2013