Direkt Optik behåller sitt namn.
Enligt Hans Anders vd
är Direkt Optik ett företag som har en enorm tillväxtpotential:
- Direkt Optik är en kedja som redan finns över hela Sverige, men med vår kunskap och erfarenhet ser vi massor med möjligheter att utöka antalet filialer under de kommande åren och på så sätt få en hälsosam tillväxt.
Direkt Optik grundades 1992 av brittiska Crown Eyeglass. Kedjan har 35 butiker i Sverige och en i spanska Alicante. Deras slogan har varit "3 för 1".
Övertagandet passar fint in i Hans Anders tillväxtplaner. Dessa innebär att koncernen koncentrerar sig på att bygga upp en högkvalitativ administration av en optikkedja per land. Denna "single brand"-strategi har gjort att man i Nederländerna avyttrade sitt ägande i kedjorna Van Boxtel och Het Huis Opticiens.
– Vår strategi har hittills handlat om närvaro i Nederländerna och Belgien. Även i Frankrike har Hans Anders sedan ett antal år vuxit framgångsrikt, och i andra länder med en attraktiv optikmarknad tar vi nu också över företag som har stor potential, säger Patrick Herman.