Hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder minskat med 2,4 procent och skoförsäljningen har minskat med 8,1 procent.
Mikael Sandström, som är branschordförande i Svensk Handel stil betecknar nedgången som odramatisk:
– Av nedgången i februari förklarar kalendereffekten cirka fyra procent, med en dag mindre på grund av skottår 2012, och en lön som i år kom till första marshelgen i stället för sista februarihelgen, förklarar han.
Han förklarar också att skohandelns nedgång är hänförlig till den stora readrivna försäljningsökningen på 13,5 procent förra februari.
- Den här säsongen har realagren varit generellt mycket mindre i både sko- och klädhandeln.
Än håller vintern ett stadigt grepp om Sverige, något som inte kan antas gynna försäljningen av vårkläder. Mikael Sandström förväntar sig dock främst av kalenderskäl att mars blir en trög månad i år.
-Mars är den egentliga vårhandelns första månad. Här blir slutet av månaden lite problematisk med påsken som infaller samtidigt som lönen. Påsken är faktiskt en negativ faktor för sällanköpshandeln generellt i motsats till livsmedelsbranschen, menar han.