H&M:s resultat påverkades av stark krona och expansion
Valutasvängningarna har påverkat H&M:s resultat negativt det första kvartalet. Men även långsiktiga satsningar på nya marknader påverkade resultatet.
Efter omräkning till kronor uppgick omsättningen till 28 392 miljoner kronor (27 832), exklusive moms. En 2-procentig ökning. Hänsyn är tagen till kalendereffekten.
Skillnaden i försäljningsutvecklingen mellan lokala valutor och omräknat till svenska kronor beror på stora negativa valutaväxlingar, då kronan stärks kontinuerligt mot försäljningsländernas valutor.
Resultatet efter finansiella poster blev 3 234 miljoner kronor (3 701) och resultat efter skatt blev 2 458 miljoner kronor (2 739).
– Vi jobbar också vidare med våra långsiktiga satsningar inom IT, online, & Other Stories samt breddningen av vårt sortiment. Ett exempel på detta är att H&M i början av 2014 lanserar ett uppdaterat och utökat sportkoncept för dam, herr och barn. Sortimentet kommer att vara betydligt bredare än idag och bestå av sportkläder och accessoarer i funktionsmaterial utvecklade och anpassade för olika sportaktiviteter, säger vd Karl-Johan Persson i en kommentar.
L äs om nya sportsatsningen