Yngre e-handelskunder känner sig trygga
9 av 10 unga e-handelskunder känner sig trygga för att näthandeln ska fungera. Många unga känner sig helt bekväma med att använda kredit eller betalkort online, och även bland äldre har misstänksamheten minskat, enligt en undersökning från kortterminalleverantören Point.
Undersökningen visar att inställningen till onlineshopping och rädslan för kortbedrägeri varierar med åldern. Undersökarna drar slutsatsen att oron är relaterad till konsumenternas IT- och teknikvana. Bland personer mellan 45 och 64 år är 38,6 procent oroliga eller mycket oroliga över att betala på nätet – och bland dem som uppnått pensionsålder är ängsligheten ännu större.
Den yngre generationen verkar dock känna sig lugna och bland dem som är under 29 år, svarar inte ens en tiondel (8,7 procent) att de känner samma grad av oro, skriver Point i ett pressmeddelande.
- 9 av 10 unga känner sig trygga med att handla på nätet, medan en viss oro finns kvar i den äldre generationen, säger Bård Ljöstad, vd för Point Sverige.
- Utmaningen ligger främst i att utbilda den äldre generationen i användandet av näthandel och att säkerhetstänk är extremt viktigt. Det viktiga i det blir att tillhandahålla bra och tydlig information på webbsidan och att erbjuda säkra och användarvänliga betaltjänster, som vänder sig till alla generationer, säger han.
Oron varierar inte enbart med åldern utan skiljer sig dessutom något beroende av hushållsinkomst och vart i Sverige konsumenten bor. I de hushåll som tjänar över 750 000 kronor tycks förtroendet för e-handlarna vara absolut störst. Av dem svarar knappt 20 procent (19,5 procent) att de känner oro för att lämna ifrån sig kontouppgifterna på webben. Därefter ökar oron i takt med att inkomsten minskar, och bland de hushåll som tjänar under 250 000 kronor är magkänslan en helt annan – där anger 35,2 procent att de känner sig oroliga.
Att tänka på vid kortbetalning på nätet:
1. Är erbjudandet lite för bra för att vara sant så är det tyvärr oftast det.
2. Kontrollera butikens hemsida.
a. Är det en etablerad butik?
b. Finns kontaktuppgifter tillgängliga?