23948sdkhjf

Säg nej till nejsägarna

Handeln behöver människor med nya idéer. Och de får inte tryckas ner av nejsägare, då stannar utvecklingen av. Men frågan är vem som ska stödja entreprenörerna och finansiera de nya projekten.
"Om du har en idé som du tror på, låt dig inte påverkas av nejsägare som påstår ´det går inte´ eller ´det har vi provat förut´. Om du tror på din idé så genomför den!"

Det rådet gav Michael Bergdahl, tidigare anställd på världens största detaljhandelskedja Walmart, och som besökte Sverige i förra veckan i samband med Butiksleverantörsmässan.

Michael Bergdahl jobbade nära Walmarts grundare Sam Walton under dennes sista år, och kan berätta om otaliga idéer som Sam Walton hade men som ingen eller få trodde på. Inte ens bankerna ville ställa upp när han skulle starta sin lågprisbutik i en liten amerikansk håla 1962. Men Sam Walton genomförde det som han brann för, och resultatet känner alla till. Walmart har idag 2,2 miljoner anställda i 10 700 butiker i 27 länder som varje vecka besöks av 200 miljoner kunder.

Sam Walton är inte den enda entreprenören i handeln med en ny affärsidé som man har svårt att få gehör för. Klassiska svenska exempel är Ikea, H&M och Kappahl men även det går också att göra en lång lista med framgångsrika butikskedjor och handelsföretag från senare datum som startade trots motstånd från nejsägarna.

Handeln, liksom övriga näringslivet, behöver människor med nya idéer. Utan dessa hade handeln aldrig nått de framgångar som man under åren har gjort. Frågan är vem som ska hjälpa och stötta dem.

I dag är det tuffare än någonsin att få med sig bankerna för att starta nya företag. Det finns "affärsänglar" – riskkapitalister som satsar på nya företag som de tror har en framtid – men många bra idéer stupar ändå på att det finns för många nejsägare.

Kanske bör man tänka i helt nya banor. Är det den redan etablerade handeln som ska hjälpa de nya entreprenörerna att komma igång? Att vara med och stötta redan från början, istället för som idag köpa upp företaget när grundarna har fått snurr på det?

Själv har Michael Bergdahl förverkligat sin idé, han har skrivit tre böcker om Walmart och Sam Walton och försörjer sig numera med att åka runt och föreläsa om det välkända företagets strategier och affärsidéer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078