Först ut att pröva det nya konceptet blir Åhlénsvaruhuset i Skanstull, där kunderna 18 april möts av ny inredning och ny belysning.
- Produkterna ska stå i fokus. Vi kommer att exponera tydligare och förenkla navigeringen för kunderna, säger
, chef för kedjans butiksutveckling.
Produktmixen och fokusområden är som tidigare mode, skönhet, heminredning, barn och underhållning.
Hemtextilavdelningen utökas med 100 kvadratmeter och barnklädesavdelningen får något större yta. På sikt ska bokavdelningen få en loungedel och barnklädesavdelningen en lekyta. Skönhetsavdelningen har sedan tidigare växt med fler varumärken.
- Under våren och sommaren mäter vi försäljningen och frågar kunderna och skruvar sedan på konceptet, säger
Reine Walfridsson, chef för grafisk design Åhléns.
Nytt varuhus på MobiliaUnder hösten introduceras det nya upplägget i ytterligare fyra varuhus: Täby, Eskilstuna, Luleå och i det alldeles nya varuhuset som ska öppna på Mobilia i Malmö. Vid utgången av året har därmed Åhléns 77 varuhus runt om i landet.
- Vi kommer förstås inte att byta ut inredningen på alla våra varuhus per omgående, utan gör det successivt i takt med att det blir dags för ombyggnader och ometableringar, säger Ami Loupeidis.
På kedjans största varuhus, Åhléns city i Stockholm, växer skönhetsavdelningen rejält i sommar.
- I augusti öppnar vi upp Nordens största skönhetsavdelning, bland annat med en 300 kvadratmeter stor yta enbart för dofter, säger Reine Walfridsson.