23948sdkhjf

Kundkort på väg ut

Bara danska butikskedjor har distribuerat 140 olika kundkort till kunder de senaste åren. Men nu är plastkortsfenomenet på väg att dö ut. Kunderna har tröttnat enligt en forskare på Copenhagen Business School.
Att erbjuda ett kundkort med olika typer av bonussystem har blivit ett populärt sätt för butikskedjor att locka till sig lojala kunder och deras kontaktuppgifter, såväl i Danmark som i Sverige.

Per Østergaard Jacobsen, lektor på Copenhagen Business School, har räknat ut att det för tillfället finns omkring 140 olika kundkort bara på den danska marknaden. Enligt honom är de på väg bort. Han menar att många kunder har synat systemet, som inte ger så mycket tillbaka.

– Kunderna upplever gång på gång att rabatten de får är på en löjligt låg nivå. Reagerar inte butiker på den utvecklingen kommer deras kundkort snart hamna i papperskorgen, säger Per Østergaard Jacobsen till Berlingske Business.

Kundkorten kan vara en ett fenomen som är helt borta inom en femårsperiod, tror Per Østergaard Jacobsen. Hans analys att kedjor som flyttar över systemet till appar för mobiltelefoner möjligen kan hålla liv i sina kundkontakter får medhåll från fler experter på marknadsföring, som Berlingske Business varit i kontakt med.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064