23948sdkhjf

Mobil reklam på gång

Allt fler svenska företag satsar på de smarta mobilerna för att kommunicera med nya och gamla kunder. Internet har nu passerat dagspressen som reklamkanal.


Affärstidningen Dagens industri rapporterar i dagens nummer om den snabba tillväxten för mobil reklam. ”Från noll till 500 miljoner kronor på några få år” lyder inledningen.

Främsta förklaringen till ökningen är genombrottet för de smarta telefonerna.

E-butik, erbjudanden, kundklubbar och betalningar – möjligheterna rätt ner i konsumentens ficka är många.

Tv istället för online

Tidningen citerar siffror från Institutet för reklam- och mediastatistik. Under 2012 ökade internet som reklamkanal med 10 procent till 7,7 miljarder kronor. Därmed har nätet gått om dagspressen som kanal för reklam i Sverige.

Ändå har Sverige hamnat på efterkälken, anser Johan Siwers , ordförande i branschföreningen Iab, organisationen för internaktiv annonsering:

- Om vi har världens mest avancerade användare av internet och smarta mobiler, varför halkar vi då efter inom digital marknadsföring, säger han till affärstidningen och ger själv svaret ”fega annonsörer”:

- Pengarna som borde gått till online har istället gått till tv.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078