23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kall mars dämpade H&Ms sälj

En kall och snörik mars i hela Europa har fått konsekvenser för H&M. Försäljningen i jämförbara butiker minskade med 12 procent.

Kylan har minskat modesuget. Ledningen för klädjätten H&M beskriver hur årets mars har haft osedvanligt kallt väder och snö på flera marknader, främst i Europa och Nordamerika. Det har försenat säsongsstarten av vårkollektionerna och påverkat försäljningen negativt.

Ledningen konstaterar också att det ovanligt kalla vädret har fortsatt in i april, framför allt i Europa.

Stark jämförelsemånad

Koncernens totala försäljning under mars 2013 minskade med 4 procent inklusive moms i lokala valutor, jämfört med samma månad föregående år. I jämförbara enheter, de butiker och distans-handelsländer som har varit i drift under minst ett helt räkenskapsår, minskade försäljningen med 12 procent.

Den som analyserar dessa marssiffror ska dock ha i bakhuvudet att jämförelsen görs mot förra årets mars som med varmt väder lockade till klädinköp, och en försäljning som då ökade med 26 procent totalt och 16 procent i jämförbara enheter.

I slutet på mars hade H&M 2 853 butiker jämfört med 2 517 vid samma tid föregående år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04