23948sdkhjf

Drömnyhet: Ica förbättrar folkhälsan tillsammans med Karolinska

Ica bör som största dagligvaruaktör ta ansvar och börja sälja folkhälsa, skriver Mats Wallin i sin senaste krönika.
Forskningen är entydig, olämpliga matvanor anses ligga bakom över hälften av all cancer, merparten av hjärt-kärlsjukdomar, hjärn- och magsjukdomar och diabetes typ 2. Vi undviker ett för tidigt åldrande om vi äter en fullvärdig och näringsrik kost och även minskar kaloriintaget. Visst har också andra faktorer betydelse som gener, fysisk aktivitet, sociala faktorer och nätverk liksom vår känsla av sammanhang.

Maten är alltså den stora boven!

Ica har en marknadsandel på 51,4 %. Ingen dagligvaruaktör i hela världen har en sådan marknadsandel och så gott som alla kunder är anslutna till Ica-kortet. Därför finns ju inom Ica kunskap om matvanorna på detaljnivå hos halva Sveriges befolkning. Vi kunder har visat att vi har noll problem med detta, tvärtom uppskattas alla mer styrda Ica-erbjudanden.

Ica säger att man vill vara en förebild inom ansvarsfullt företagande och att det är mycket viktigt att agera ansvarsfullt. Trovärdighet är också ett nyckelbegrepp för Ica inom sitt hållbarhetsarbete. Bland Ica:s ”Sju Punkter för Goda Affärer” finns: främja hälsa och goda matvanor.

Ica och Karolinska Institutet, jag tänker närmast på Institutionen för Folkhälsovetenskap, borde gå ihop om ett samarbete som skulle innebära ett jättestort steg för hälsoforskningen kring vad olika livsmedel och matvanor har för påverkan på olika sjukdomar

Ica, inbjud Karolinska Institutet till dialog med syfte att samköra Ica-kortet med motsvarande sjukjournaler och hälsostatus som finns registrerade inom sjukvården.

Jag jämför med det svenska Tvillingregistret, som upprättades på 1960-talet och som förvaltas av Karolinska Institutet och som är världens största i sitt slag och har blivit en ovärderlig resurs för den medicinska forskningen. Jag och min tvillingbror är några av de hundratusentals svenska tvillingpar som frivilligt upplåter medicinska och massor av andra uppgifter om oss i forskningens tjänst.

Jag är övertygad om att 95% av alla Ica-kortmedlemmar skulle ställa upp och samtycka, även om Datainspektionen skulle få skrämselhicka. Inspireras av hur Tvillingregistret marknadsför sig gentemot tvillingar!

Ska Ica hjälpa folk till hälsa eller att hälsa hem? Börja sälja folkhälsa på Ica är det givna svaret, även utan hälsovisionen har man ett stort ansvar för folkhälsan. Självfallet måste också Ica sedan vara beredd att låta forskningsresultat vara med och påverka/förändra sortiment, reklam och butiksexponering.

Mats Wallin, detaljhandelskonsult, Unlimited Communication
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062