23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sex av tio villiga betala mer för maten

Tilliten till de svenska livsmedelsproducenterna har fått sig en törn av höstköttsskandalen. För att kunna garantera kvaliteten kan sex av tio svenskar tänka sig att betala mer för maten. Konsumenternas önskelista toppas av tydligare och ärligare innehållsdeklaration på varorna.

Många tycker redan att maten har en hög kvalitet visar en undersökning som Livsmedelsföretagen har gjort.

– Jag tror att köttfusket och den debatt som följt fått många att få upp ögonen för det pris vi riskerar få betala för ett alltför ensidigt fokus på låga matpriser. Ett ökat fokus på kvalitet skulle leda till en sundare livsmedelsproduktion, säger Livsmedelsföretagens vd

Marie Söderqvist

som på onsdagen presenterade rapporten

Inte vilken industri som helst

, som ger en delvis ny bild av den svenska livsmedelsindustrin och svenskarnas förhållande till mat.

Undersökningen som Demoskop gjort på uppdrag av Livsmedelsföretagen visar att sex av tio håller med om påståendet att konsumenterna måste vara villiga att betala mer för maten i framtiden för att garantera en kvalitativ och hållbar matproduktion. Färre än två av tio håller inte med om detta.

Två av tre tycker att mat från svenska livsmedelsproducenter innehåller hög kvalitet.

En tredjedel av de tillfrågade har lågt förtroende för livsmedelsindustrin.

– Fusket med hästkött, som visserligen varit ganska begränsat så här långt, har påverkat förtroendet för hela branschen, säger Marie Söderqvist.

Tydligare och ärligare innehållsdeklaration av varor står högst upp på konsumenternas önskelista nu. Den åsikten delas av livsmedelsproducenterna själva.

Åtgärder har redan vidtagits med ytterligare köttkontroll som exempel. Ett öppethus för konsumenter planerad för att visa hur livsmedelsproduktion går till.

Frivillig märkning kan utvecklas ytterligare. Det är något som finns på konsumenternas önskelista.

Demoskopundersökningen gjordes 9–12 april och omfattar 1 011 personer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03