23948sdkhjf

E-handeln växlar upp

E-handeln kan öka från dagens 5 procent till 13 procent på fem år. Det visar en färsk undersökning.
Mat, inredning och byggvaror – det är de områdens som inom en fem-årsperiod väntas öka mest inom e-handeln. Det visar en undersökning som HUI research gjort på uppdrag av GS1.

E-handeln växer kraftigt, som exempel ökade den med 20 procent i julhandeln då julhandeln som helhet inte slog rekord för första gången på 17 år.

I rapporten från HUI research finn tre scenarior skissade, ett med försiktig utveckling, stark försäljningutveckling och ett tredje med extremt stark utveckling.

De områden som drev e-handeln initialt var böcker, elektronik och kläder. Nu följer andra branscher efter.

– Konsumenterna blir de största vinnarna när e-handeln växer, eftersom de får större utbud och fler erbjudanden att välja bland. Fysisk handel kommer fortfarande att vara det primära sättet att handla, men vi kommer att se en strukturell förändring, säger Lena Larsson, vd på HUI research.

Lär mer i nästa nummer av Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078