23948sdkhjf

E-handeln utsätts för bedragare

Bedragare som utsäger sig för att vara seriösa företag försöker lura till sig varor för stora belopp hos e-handelssajter.
Peter Höjman , med b2b-sajten Protecty, utsätts för bedrägeriförsök en till två gånger i månaden. I Dagens Handel ger han tipsen om hur man bäst skyddar sig mot bedragare.

Hans erfarenhet är att det ofta handlar om ligor som har satt i system att beställa varor som de inte har för avsikt att betala. Alla typer av företag är utsatta men speciellt e-handlare som är så tydligt exponerade på webben.

– De går ofta efter en inköpslista och den som ringer upp har till uppgift att komma över ett antal borrmaskiner, skruvdragare, skyddsskor eller något annat, säger han.

Peter Höjman beskriver ett typiskt scenario.

– En person ringer upp, presenterar sig som representant för ett företag och vill lägga en stor order. Personen låter mycket trevlig och säljer in sig själv för att skapa en förtroendefull relation. Ofta berättar han en story som förklaring att företag behöver leverans snabbt.

På frågan om företaget har handlat på e-handeln tidigare är svaret jakande, även om företaget inte återfinns i kundregistret.

– Här bör den första varningsklockan ringa, säger Peter Höjman.

En ytlig bakgrundskontroll ger oftast ingen ledning.

– Det kan vara så att företaget nyligen har sålts och att de nya ägarna är bedragare som använder det etablerade företaget som en skylt. De vet hur lång tid de har på sig innan betalningsanmärkningarna börjar synas och de utnyttjar tiden maximalt, varnar han.

Lär mer om Peter Höjmans tips för att undvika att bli lurad i veckans nummer av Dagens Handel, med tema Säkerhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094