Två butikskedjor blir en
Zoofackhandelskedjorna Arken zoo och Djurmagazinet går samman. Den nya kedjan får 110 butiker, som behåller sina tidigare varumärken.
Alla medarbetare vid Djurmagazinets och Arken zoos tidigare supportkontor kommer att arbeta vidare i den nya organisationen. Gemensamt supportkontor blir i Täby där Arken zoo har sitt kontor idag.
– När Göran Grell , Arkens zoos tidigare vd, och jag träffades och pratade om idéen till den här sammanslagningen för några månader sedan kände vi att det är precis detta branschen behöver och ”timingen” var nu helt rätt, säger Ola Nyberg.
– Det har skett en konsolidering av många andra detaljhandelssegment i Sverige och vi djuraffärer har mycket att vinna på att gå den vägen.
Utmana livsmedelsbutikerna
– Vi blir 110 butiker som tillsammans får en fantastisk möjlighet att utveckla zoofackhandeln i Sverige, säger Ola Nyberg. Exempelvis kan vi genom större gemensamma inköp på våra kvalitetsprodukter utmana livsmedelsbutikerna.
De enskilda butikerna kommer även fortsättningsvis att finnas kvar under sina respektive varumärken, Arken Zoo och Djurmagazinet.
Göran Grell, som klev in som vd för Arken zoo i höstas när tidigare vd Kent Orrgren hastigt lämnade kedjan, blir styrelseledamot i det nya bolaget. Ordförande blir Geir Stormorken från norska Braganza, som är helägare av det nya bolaget.
Zoobranschen i Sverige omsätter cirka fem miljarder kronor, varav hälften i fackhandeln och hälften i livsmedelsbutiker. Det nya sammanslagna Arken zoo/Djurmagazinet kommer att omsätta cirka 800 miljoner kronor.