– För första kvartalet 2013 rapporterar vi en nedgång i omsättningen, delvis som följd av en fortsatt mycket svag detaljhandel på våra europeiska marknader, kommenterar Björn Borgs vd
Arthur Engel.
Koncernens nettoomsättning minskade med 6 procent till 131,4 miljoner kronor (140,5),. Exklusive valutaeffekter minskade omsättningen med 4 procent.
Rörelseresultatet för kvartalet sjönk till 9,2 miljoner kronor (14,6). Det är framför allt satsningarna i Björn Borg sport, och verksamheten i Kina och England som påverkat rörelseresultatet negativt, med motsvarande –5,1 miljoner kronor (–4,9).
Produktområdet underkläder hade en minskad varumärkesförsäljning på 8 procent för det första kvartalet. Underkläder utgjorde 54 procent av varumärkesförsäljningen under perioden.
Försäljningen inom de båda produktområdena sportkläder och glasögon hade däremot bra ökningar under kvartalet. Produktområdet skor visade en mindre ökning, medan väskor och doft tappade försäljning. Totalt ökade försäljningen inom området övriga produkter med 3 procent under kvartalet.
Har tagit över i FinlandBland de större marknaderna visade Belgien och Finland god tillväxt, medan Sverige, Holland, Norge och Danmark gick tillbaka med mellan 5 och 10 procent. Bland de mindre marknaderna hade England och Frankrike goda tillväxtsiffror, enligt delårsrapporten.
Under det första kvartalet förvärvade Björn Borg distributören Fashion case i Finland. Den finska verksamheten består idag av grossistförsäljning av underkläder, sportkläder och väskor, samt en Björn Borg-butik. Björn Borg är huvudägare (75 procent) medan en lokal partner är minoritetsägare. Total köpeskilling uppgick till cirka 9 miljoner kronor.
– Vi ser oförändrat ett behov av att expandera klokt för framtida tillväxt. Under kvartalet tog vi ett viktigt steg genom förvärvet av den finska verksamheten, kommenterar Arthur Engel.
Läs också