Redan i lördags gick startskottet för den europeiska musikfesten i Malmö. Då var det premiär för Eurovision village på Gustav Adolfs torg med ett gigantiskt tält och en scen där både de olika ländernas tävlande och andra artister uppträder. Och under veckan har det pågått semifinaler inklusive publiklockande genrep på Malmö arena som kulminerar i den stora Eurovision song contest-finalen på lördag. Det är inte mindre än nio aktiviteter totalt på Malmö arena.
Officiellt räknar man med 100 000 extra besökare denna vecka, men
, vd på Malmö citysamverkan tror att det rör sig om ännu fler.
Förutom de olika ländernas delegater, media från hela Europa och fans är det många turister som passar på att besöka Malmö när det är som hetast här.
Malmö citysamverkan har jobbat aktivt med att inspirera butikerna i staden att haka på festyran med skyltningar, aktiviteter och framför allt längre öppettider, minst till kl 20 varje dag.
Hur mycket mer kassaklirr som Eurovision song contest kommer att ge har Pia Sandin inga uppgifter om och hon ser egentligen inte det som de enda målet.
– Om vi gör det här riktigt bra, tar han om besökarna på bästa sätt och överträffar deras förväntningar så kan det ge effekter på besöksnäringen i många år framöver, säger hon.
Besöksnäringen i Malmö omsätter årligen omkring 7 miljarder kronor, varav hälften går till butiker och restauranger. Och Pia Sandins förhoppning är att den ska kunna växa framöver.
– Erfarenheterna från Düsseldorf, som arrangerade tävlingen för två år sedan, är mycket positiva. De har märkt av ett rejält uppsving av antalet besökare sedan dess, säger hon.