Mio kammade hem priset för Årets butikskedja på handelsgalan Retail Awards. Till Årets butik utsågs smyckesbutiken Lyxxa i Helsingborg. Kicks, som var nominerade i två kategorier, fick priset i Årets e-handel. Priser i tolv kategorier delades ut på Retail Awards den 20 maj.
Niklas Aronsson, som tillsammans med systern Lina Gebäck grundade Linas Matkasse för fem år sedan, fick på Retail Awards ta emot priset för Årets komet. I juryns motivering lyfts fram hur dessa entreprenörer med outtröttlig energi och målmedvetenhet framgångsrikt har satsat på att både lösa kundernas vardagspussel och att främja hälsosamma matvanor. I kategorin för Årets satsning för ökad kundservice var det Apotek Hjärtat som fick ta emot priset.
Myrorna blev Årets hållbara butik och i kategorin Årets kundklubb fick MQ ta emot priset.
Madelene Andersson på Twilfit i Luleå var nominerad till Årets butikssäljare redan förra året och i år fick hon äntligen priset. I den nya kategorin Årets ledare utsågs Christer Larsson, vd för EEL.
Retail Awards arrangeras av Svensk Handel i samarbete med tidningen Dagens Handel. Tolv priser delas ut, där varje kategori har en egen jurygrupp på fem namnkunniga personer som först utser tre finalister och slutligen en vinnare.
Drygt 550 festdeltagare hade samlats på Stockholm Waterfront Congress Centre i Stockholm för att hylla vinnarna. Kvällens konferencier var Mikael Tornving.
Vinnare Retail Awards 2013:Årets ledare:
Christer Larsson, vd för EEL Läs merÅrets satsning på ökad kundservice:
Apotek Hjärtat Läs merÅrets butikslösning:
ICA SpecialLäs merÅrets e-handel:
Kicks.se Läs merÅrets hållbara butik:
Myrorna Läs merÅrets tekniska lösning:
Spara KvittotÅrets butikskedja:
Mio Läs merÅrets kundklubb
: MQ Läs merÅrets säkerhetslösning:
Årets komet:
Linas MatkasseLäs merÅrets butikssäljare:
Madelene Andersson Twilfit, LuleåLäs merÅrets butik:
Lyxxa, Helsingborg Läs merMingelbilder från galan finns på Dagens Handels blogg.