Netto-kampanj upprör sportmärke
Italienska Diadora hotar att ta Netto till rätten. Lågpriskedjan använder sportmärkets logga och namn i sin marknadsföring – utan tillåtelse.
Det hela sker emellertid utan Diadoras vetskap eller godkännande, enligt Peter Lenerius , marknadschef på Diadora Sverige.
– Diadora marknadsförs och säljs i Sverige som ett premiumvarumärke och därför är vi mycket noga vid val av våra återförsäljare. Vi skulle självklart aldrig själva låta Diadoras produkter säljas eller marknadsföras i en livsmedelsbutik, säger marknadschefen.
Att så ändå har kunnat ske beror enligt Diadora på att Netto köpt in produkterna från Hong Kong-företaget Overdistribution Ltd, ett företag som sportmärket samarbetade med fram till och med juli i fjol.
Samarbetet avbröts enligt Diadora sedan Overdistribution inte följt de villkor och krav som sportmärket ställer på sina samarbetspartner.
Diadora kommer nu att vidta rättsliga åtgärder mot Overdistribution Ltd.
Och göra allt för att stoppa kampanjen på Nettos samtliga butiker i Sverige, skriver bolaget i ett pressmeddelande.