Bakgrunden är Nettos pågående kampanj där kunderna uppmanas samla klistermärken. Varje inköp på 50 kronor ger ett märke och med 20 märken får kunderna 71 till 80 procents rabatt på produkter från Diadora.
Det hela sker emellertid utan Diadoras vetskap eller godkännande, enligt
, marknadschef på Diadora Sverige.
Diadora marknadsförs och säljs i Sverige som ett premiumvarumärke och därför är vi mycket noga vid val av våra återförsäljare. Vi skulle självklart aldrig själva låta Diadoras produkter säljas eller marknadsföras i en livsmedelsbutik, säger marknadschefen.
Att så ändå har kunnat ske beror enligt Diadora på att Netto köpt in produkterna från Hong Kong-företaget Overdistribution Ltd, ett företag som sportmärket samarbetade med fram till och med juli i fjol.
Samarbetet avbröts enligt Diadora sedan Overdistribution inte följt de villkor och krav som sportmärket ställer på sina samarbetspartner.
Diadora kommer nu att vidta rättsliga åtgärder mot Overdistribution Ltd.
Och göra allt för att stoppa kampanjen på Nettos samtliga butiker i Sverige, skriver bolaget i ett pressmeddelande.