E-handeln ökar kraftigt
Uppdaterad direkt från sebc2013: E-handeln i Sverige ökar explosionsartat. Årets första kvartal står för den största ökningen sedan motsvarande kvartal 2007. Tillväxten är hela 18 procent.
- Trots att vi vet att det är medvind kunde vi inte tro att det skulle bli 18 procent.
Inför ett 800-hövdat auditorium på Clarion Post hotel i Göteborg säger han att framgångarna till stor del på bra logistik.
Enligt vår undersökning är många kunder beredda att vänta i tre dagar på sina varor, från det att de tryckt på köpknappen. E-handlarna tror dock att kunderna är ännu mer krävande, så oftast går det snabbare än kunden kräver.
- Självklart är det så att kunderna nästa gång förväntar sig snabbare leverans, så gå inte och tro att man kan tagga ner ambitionerna. Det gäller att skruva och skruva på lösningarna, säger han.
En annan viktig slutsats av rapporten är att kunderna gärna vill att brevbäraren ska leverera beställda varor. Villaägare har stora brevlådor, men många fastighetsägare och bostadsrättsföreningar tvekar att investera.
- Här krävs lobbyinsatser, säger Arne Andersson.
Ur rapporten:
– E-handeln växer i alla branscher men sport och fritid spurtar mest med 32 procent.
– Heminredning ökar med 26 procent.
– Kläder och skor ökar med 12 procent.
Raketfart hade hemelektronikbranschen på nätet, en ökning med 20 procent jämfört med 13 procent under samma period 2012. Hemelektronikhandeln som helhet minskade omsättningen med 5,5 procent.
Även den mogna media- och böckermarknaden ökade med 4 procent.
Könsfördelning
Fler kvinnor än män handlar heminredning , 23 procent respektive 9 procent för män. De som handlade var mellan 30 och 39 år.
Inom hemelektronik stod männen för de flesta inköpen: 56 procent mot 26 procent kvinnor och de som handlade mest var i åldrarna 30–49 år.
Inom kläder och skor handlar betydligt fler kvinnor, 55 procent respektive 30 procent. Där var kunderna yngre: 18–29 rå. 19 procent av kunderna handlade någon gång från utlandet under 2012.
Läs om tyska postens försök till lösning på leveransproblem: