Jet Shop lanserar analys-app
Nu lanserar mjukvaruföretaget Jetshop en applikation som visar svenskarnas e-handelsvanor. Den presenterades vid inledningen till Scandinavian e-business camp 2013 i Göteborg på torsdagsmorgonen
Tydliga, men kanske överraskande köpmönster har blottlagts.
Analysen visar bland annat att svenskarna i dag hellre handlar mode än elektronik på nätet, att norrlänningar gärna e-handlar dyra sportprodukter och att göteborgare handlar dubbelt så mycket kosmetika som norrlänningar. Stockholmare betalar gärna med kort, och smålänningen spenderar minst. Skillnader mellan mäns och kvinnors köpmönster finns också belagda.
Applikationen, som kallas Jetshop Big Data presenterades i dag på morgonen av Jetshops vd Christian Zanders, när han inledde Jetshops e-handelsevent Scandinavian e-business camp, sebc.
Appen som ännu så länge finns i en beta-version, kommer att vara tillgänglig utan kostnad för alla i höst.
Nyttan med appen är uppenbar – den blir till stor hjälp för alla som vill förstå sina kunder, och rikta sig med rätt erbjudande till rätt målgrupp, men den blir också användbar för studenter, leverantörer, och journalister.