23948sdkhjf

Jet Shop lanserar analys-app

Nu lanserar mjukvaruföretaget Jetshop en applikation som visar svenskarnas e-handelsvanor. Den presenterades vid inledningen till Scandinavian e-business camp 2013 i Göteborg på torsdagsmorgonen
E-handlare kommer framöver få det lättare att orientera sig i tillvaron. I dag presenterar Jetshop en ny app för analys av kundernas nätköpvanor. Företaget har analyserat statistik från över 690 000 köp gjorda av 531 000 personer via 214 svenska näthandelsbutiker under det senaste året.
Tydliga, men kanske överraskande köpmönster har blottlagts.
Analysen visar bland annat att svenskarna i dag hellre handlar mode än elektronik på nätet, att norrlänningar gärna e-handlar dyra sportprodukter och att göteborgare handlar dubbelt så mycket kosmetika som norrlänningar. Stockholmare betalar gärna med kort, och smålänningen spenderar minst. Skillnader mellan mäns och kvinnors köpmönster finns också belagda.
Applikationen, som kallas Jetshop Big Data presenterades i dag på morgonen av Jetshops vd Christian Zanders, när han inledde Jetshops e-handelsevent Scandinavian e-business camp, sebc.
Appen som ännu så länge finns i en beta-version, kommer att vara tillgänglig utan kostnad för alla i höst.
Nyttan med appen är uppenbar – den blir till stor hjälp för alla som vill förstå sina kunder, och rikta sig med rätt erbjudande till rätt målgrupp, men den blir också användbar för studenter, leverantörer, och journalister.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078