23948sdkhjf

M-handeln rekordökar

M-handeln, handel från mobila enheter, fortsätter att öka. Tillväxten är störst i detaljhandeln och inom den finansiella sektorn.
Under 2012 ökade mobil shopping genom användande av smartphones och surfplattor. I Europa var ökningen 140 procent jämfört med föregående år.

Det visar en undersökning från Zanox. Zanox "Mobile Performance Barometer" baseras på en bedömning av fler än 1 000 annonsprogram från sju europeiska marknader (Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien, Benelux, Skandinavien och Polen) med årliga konsumenttransaktioner som överstiger tvåsiffriga miljonbelopp. Det skriver Elektronikbranschen.

I Skandinavien är resebranschen i topp på och detaljhandeln som ökade sin omsättning med 164 procent. Skandinavien ligger i framkant och med mobil handel med nästan dubbelt så stor procentandel intäkt än genomsnittet av de undersökta marknaderna med 7,3 procent av totala e-handelsintäkterna. Antalet transaktioner har ökat under kvartal 1 2013 med 91 procent och omsättningen har ökat med 149 procent.

– Boomen av nya enheter såsom smartphones och surfplattor, molnet och tillgången till mobilt internet ger konsumenterna fler möjligheter att shoppa online. Dagens konsumenter har vant sig vid att ha ständig tillgång till shopping och information online, oberoende av tid och plats. Denna ”consumerisation” av e-handel är en utmaning för leverantörer men erbjuder samtidigt en rad möjligheter för nya affärsmodeller inom reklambranschen, e-handelsmarknaden men även för traditionella återförsäljare inom detaljhandeln, säger Frederic Saigne , regional manager Nordics & eastern Europe på Zanox.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079