23948sdkhjf

Skicka tårta går in i Polen

Malmöföretaget Skicka tårta väljer att gå in i Polen som första utländska marknad. Företaget startade 2010 och det har vuxit kraftigt i Sverige.
-Anledningen till att vi väljer Polen som första utlandsmarknad är att Polen är en stor marknad med 40 miljoner invånare, varav 80 procent är uppkopplade. Polen utvecklas snabbt och ekonomin är relativt bra, säger vd Magnus Noord till Dagens Handel. På tur står Danmark och Tyskland, men företaget har bedömt att Danmark, med sina 4,5 miljoner invånare är för litet att börja i.
- Vi vill kunna få upp en större volym, så att vi kan börja tjäna pengar där relativt snabbt, säger Magnus Noord.
Skicka Tårta har anställt polsktalande personal, satt upp en polsk hemsida och börjat knyta polska konditorier i de större städerna till sig.
Han är övertygad om att Skicka Tårta-konceptet kommer att fungera lika bra i Polen som i Sverige:
- Det finns en stark konditoritradition, och polackerna firar med tårta på ungefär samma sätt som svenskar, säger han.

Idé från blomsterhandeln
Magnus Noord och kompanjonen Magnus Äng arbetade tillsammans på Euroflorist där de under tidigt 2000-tal byggde upp internetverksamheten och skapade möjligheten att beställa blomsterbud online i ett flertal europeiska länder, bland annat Polen.

Skicka tårta-konceptet bygger på den erfarenheten. Tjänsten bygger på ett nätverk av hundratals bagerier runt om i Sverige. Kunden kan beställa ett bakverk till vilken adress som helst med leverans samma dag som beställningen görs.

Skicka tårta växer stadigt, omsättningen i april var 88 % högre jämfört med samma period förra året.

I sommar öppnar den första fysiska butiken på Regementsgatan i centrala Malmö.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058