23948sdkhjf

City gross satsar på digital handel

Idag är det premiär för City gross första digitala butik. – Nu suddar vi ut gränsen mellan e-handel och traditionell butikshandel, säger Johan Johnsson, vice vd och marknadschef Bergendahls food.
Bergendahls första digitala butik har öppnat i Kista science tower. Det handlar om ett antal digitala skärmar där.varorna exponeras tillsammans med fakta och en QR-kod.

Kunden laddar ner en app i sin smarta mobil, skannar av QR-koden och betalar sedan online.

Ledningen beskriver lösningen som ”världsunik”. Tekniken gör att utbudet blixtsnabbt kan anpassas efter väder, tidpunkt och kampanjer.

– Vi har letat världen runt men inte sett något liknande någonstans, säger Mathias Segelman , vd på Virtual stores, som är Bergendahls partner i projektet.

På helt nya platser

Konceptet kommer att utvecklas, så att kunden från och med i höst också kan beställa genom att peka direkt på skärmen.

Skärmarna kan stå för sig själva – som i Kista – eller placeras i en befintlig fysisk butik, som hos City gross eller Bergendahls nya koncept Mat.

– Tekniken gör också att vi kan etablera oss på ställen där vi annars inte skulle kunna finnas. Som på ett bibliotek i glesbygd eller på gymet, säger Johan Johnsson .

Siktar på leverans varje dag

Kunden kan få sin leverans hemkörd, hämta varorna direkt i butik eller på ett upphämtningsställe. Idag sker leveranserna inom ramen för nätverket av leveranser av City gross matkassar, och det sker inte oftare än en gång i veckan.

– Vi kommer gå över till leverans varje dag, i första vändan i storstadsområden, säger Johan Johansson.

Han bedömer att det inom det närmaste året kommer att finnas ett femtiotal digitala butiker runt om i landet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064