Bergendahls första digitala butik har öppnat i Kista science tower. Det handlar om ett antal digitala skärmar där.varorna exponeras tillsammans med fakta och en QR-kod.
Kunden laddar ner en app i sin smarta mobil, skannar av QR-koden och betalar sedan online.
Ledningen beskriver lösningen som ”världsunik”. Tekniken gör att utbudet blixtsnabbt kan anpassas efter väder, tidpunkt och kampanjer.
– Vi har letat världen runt men inte sett något liknande någonstans, säger
Mathias Segelman, vd på Virtual stores, som är Bergendahls partner i projektet.
På helt nya platserKonceptet kommer att utvecklas, så att kunden från och med i höst också kan beställa genom att peka direkt på skärmen.
Skärmarna kan stå för sig själva – som i Kista – eller placeras i en befintlig fysisk butik, som hos City gross eller Bergendahls nya koncept Mat.
– Tekniken gör också att vi kan etablera oss på ställen där vi annars inte skulle kunna finnas. Som på ett bibliotek i glesbygd eller på gymet, säger
Johan Johnsson.
Siktar på leverans varje dagKunden kan få sin leverans hemkörd, hämta varorna direkt i butik eller på ett upphämtningsställe. Idag sker leveranserna inom ramen för nätverket av leveranser av City gross matkassar, och det sker inte oftare än en gång i veckan.
– Vi kommer gå över till leverans varje dag, i första vändan i storstadsområden, säger Johan Johansson.
Han bedömer att det inom det närmaste året kommer att finnas ett femtiotal digitala butiker runt om i landet.