City gross satsar på digital handel
Idag är det premiär för City gross första digitala butik. – Nu suddar vi ut gränsen mellan e-handel och traditionell butikshandel, säger Johan Johnsson, vice vd och marknadschef Bergendahls food.
Kunden laddar ner en app i sin smarta mobil, skannar av QR-koden och betalar sedan online.
Ledningen beskriver lösningen som ”världsunik”. Tekniken gör att utbudet blixtsnabbt kan anpassas efter väder, tidpunkt och kampanjer.
– Vi har letat världen runt men inte sett något liknande någonstans, säger Mathias Segelman , vd på Virtual stores, som är Bergendahls partner i projektet.
På helt nya platser
Konceptet kommer att utvecklas, så att kunden från och med i höst också kan beställa genom att peka direkt på skärmen.
Skärmarna kan stå för sig själva – som i Kista – eller placeras i en befintlig fysisk butik, som hos City gross eller Bergendahls nya koncept Mat.
– Tekniken gör också att vi kan etablera oss på ställen där vi annars inte skulle kunna finnas. Som på ett bibliotek i glesbygd eller på gymet, säger Johan Johnsson .
Siktar på leverans varje dag
Kunden kan få sin leverans hemkörd, hämta varorna direkt i butik eller på ett upphämtningsställe. Idag sker leveranserna inom ramen för nätverket av leveranser av City gross matkassar, och det sker inte oftare än en gång i veckan.
– Vi kommer gå över till leverans varje dag, i första vändan i storstadsområden, säger Johan Johansson.
Han bedömer att det inom det närmaste året kommer att finnas ett femtiotal digitala butiker runt om i landet.