Ökad lönsamhet med hållbart tänk
Tyska finkemproducenten Henkel, med välkända varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex, har de senaste elva åren halverat sin avfallsmängd samt vatten- och energiförbrukning. Det är ett resultat av en medveten affärsstrategi.
Men målen är satta ännu högre: 2030 ska en tredjedel av dagens resurser användas för varje intjänad euro.Vid produktutvecklingen, inom bland annat hår- och hudvård, är hållbarhet viktig. Henkel vill ta ansvar genom att vägleda både kunder och samarbetspartner att göra en insats för miljön. 2 500 personer jobbar med forskning och utveckling inom företaget.
– Genom att fokusera på hållbarhet i samband med innovation och produktutveckling lyckas vi ta fram nya lösningar som är ännu mer effektiva och resursbesparande. Ett exempel är att vi uppdaterat innehållet i Loctites härdplastprodukter vilket gör att speciell utbildning inte längre behövs för att få hantera dem på ett säkert sätt. Inom skönhetsområdet satsar vi på att utveckla innehåll och förpackningar så att användandet blir mer miljövänligt, vilket på samma sätt gäller tvätt- och rengöringsprodukter som går att använda vid lägre tvättemperaturer osv., säger Mats Hagwall, ansvarig för hållbarhet på Henkel Norden.
Hållbarhetsarbetet har drivits på från ägarfamiljen i decennier och har resulterat i en rad utmärkelser. För femte året i rad har företaget blivit utsett till världens mest etiska företag.
Henkel grundades 1876 och har 47 000 anställda.
Omsättningen 2012 var 16 510 miljoner euro. De hade en vinst på 2 335 miljoner euro.
Henkel Norden har cirka 430 medarbetare och omsatte 207 miljoner euro 2012.